سرخط خبرها

نوستالوژی| اولین شهرآورد مشهدی‌ها در دومین جام‌حذفی

  • کد خبر: ۷۸۴۹۸
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
نوستالوژی| اولین شهرآورد مشهدی‌ها در دومین جام‌حذفی
روایت عملکرد مشهدی‌ها در دومین دوره رقابت‌های جام‌حذفی فوتبال کشور را در این مطلب بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در قسمت پیش به شرح اولین دوره جام‌حذفی باشگاه‌های کشور در سال۱۳۵۵ و حذف ابومسلم در همان اولین دیدار پرداختیم. امروز دومین دوره این مسابقات را در سال۵۶ مرور می‌کنیم. در این سال مشهد با ۲ تیم ابومسلم و ۲۵ شهریور در این مسابقات شرکت کرد.

دوره دوم با روش جدید

درحالی‌که تیم‌ملی درگیر رقابت‌هایش برای راهیابی به جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بود، دومین دوره جام‌حذفی با شکلی متفاوت نسبت به اولین دوره برگزار شد که افزایش تیم‌ها از ۳۲ به ۶۸ تیم، رفت‌وبرگشت‌شدن دیدار‌ها و سه‌مرحله‌ای‌شدن رقابت‌ها عمده‌ترین این تغییرات بودند. با روش جدید فدراسیون فوتبال، ابتدا ۴۰ تیمی که فرصت حضور در لیگ دسته‌اول و دوم تخت‌جمشید را نداشتند، به‌صورت رفت‌وبرگشت به‌مصاف هم رفتند و ۲۰ تیم پیروز این مرحله همراه با ۱۲ تیم لیگ دسته ۲، مرحله دوم را پشت‌سر گذاشتند و ۱۶ تیم پیروز با ۱۶ تیم لیگ دسته‌اول، رقابت‌ها را تا شناخت قهرمان ادامه دادند، با این تفاوت که رقابت‌های این مرحله تک‌دیدار بود، نه رفت‌وبرگشت.

پیروزی بر زاهدان

در مرحله اول این رقابت‌ها که در تیر برگزار شد، تیم ۲۵ شهریور مشهد طبق قرعه در اولین گام به‌مصاف جام‌جم زاهدان رفت که در دیدار رفت با ۲ گل دقایق ۶ و ۳۰ علی فلاحی و مسنن در مشهد و در حضور ۲۵۰۰ تماشاگر به پیروزی رسید. قاضی این دیدار حسین دشتگرد بود. در دیدار برگشت نماینده مشهد ۳ بر ۳ متوقف شد، اما به مرحله بعد راه یافت.

اولین شهرآورد مشهدی‌ها

در گام دوم رقابت‌ها و افزوده‌شدن تیم‌های دسته‌۲، مشهدی‌ها به‌هم خوردند تا سرنوشت صعود در تک‌بازی مشخص شود. ۲ تیم ابومسلم و ۲۵ شهریور با قضاوت بهرام رضوی جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۵۶ و در حضور ۵۰۰۰ تماشاگر مشتاق مقابل هم صف‌آرایی کردند تا اولین شهرآورد مشهدی‌ها در جام‌حذفی شکل بگیرد؛ دیداری که خیلی هم مهربانانه نبود و داور چندین‌بار از کارت‌هایش استفاده کرد که سرخ‌ترینش نصیب علیرضا گیل‌عرب، مدافع خشن ابومسلم، شد. در این بازی عباس موسیوند، کاظم غیاثیان و جلیل قوچان‌نژاد با گل‌های دقایق ۳۲، ۵۰ و ۵۸ جای هیچ حرفی برای پیروزی قاطعشان باقی نگذاشتند.

دومین میزبانی به حکم قرعه

ابومسلم پس از پیروزی بر همشهری‌اش طبق قرعه بازهم میزبان شد و جمعه ۱۳ آبان به‌مصاف تیم خانه جوانان ساری رفت که در لیگ دسته ۲ هم با یکدیگر رودررو شده بودند؛ دیداری که بازهم قاضی‌اش بهرام رضوی بود و ۷۰۰۰ تماشاگر هم به دیدنش آمده بودند. داور همان دقیقه اول هند مسلم محمد پنجعلی، مدافع میانی ابومسلم، را نادیده گرفت و هنگامی که در دقیقه ۸ گل ساروی‌ها را به‌نشانه آفساید مردود اعلام کرد، شاگردان محمود سورتچی برای دقایقی به‌نشانه اعتراض کنار زمین رفتند، اما دوباره به میدان برگشتند و دقیقه ۱۶ هم به گل رسیدند تا ابومسلم خلأ غیبت ۴ مهره اصلی‌اش، عسگرخانی، برهان‌زاده، قوچان‌نژاد و سبحانی، را حس کند. دقیقه ۲۶ مدافع ساری توپ را کاملا واضح با دست مهار کرد، اما داور به جبران پنالتی‌ای که نگرفته بود، این‌بار هم در سوت خود ندمید تا سربه‌سر شود!

 

البته ساتری و منتجبی هم ۲ فرصت مسلم گل‌زنی را در دقایق ۱۷ و ۵۰ از دست دادند تا اینکه دقیقه ۵۵ روی پرتاب اوت بلند عباس موسیوند، رضا جاهدی کار را به تساوی کشاندتا تیم پیروز در ضربات پنالتی تعیین شود. در ضربات پنالتی ۲ تیم موفق شدند ۵ گل ثبت کنند و کار به ضربات تک‌به‌تک کشید که در اولین ضربه با بیرون‌رفتن توپ ساروی‌ها و گل‌زنی رضا جاهدی، ابومسلم به مرحله بعد رسید. برای سیاه‌جامگان خراسانی به‌ترتیب موسیوند، قلیچ‌خانی، بربره، ادیبی، منتجبی و جاهدی گل‌زنی کردند. ابومسلم سرمست از این پیروزی به انتظار قرعه نشست و بازهم میزبانی نصیبش شد؛ این‌بار در مقابل پرسپولیس که در قسمت بعد به شرح آن خواهیم پرداخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->